Atelier

Grawerowanie to rzemiosło artystyczne. Moja pracownia to książki, biurko do pracy z grafikami, oraz stół grawerski. W tych przestrzeniach zestawiam razem: sposób rozumienia, sposób przedstawienia w grafice i sposób w jaki wykonuję cięcie rylcem, czy dłutem. To zapewnia mi najwyższe skupienie i efektywność podczas pracy.

Narzędzia Efekt pracy grawera jest tak unikalny, jak charakter pisma. Analogicznie rzecz ma się przecież w malarstwie, gdzie styl kreski jest zawsze wynikiem osobowości artysty. W swojej pracy posługuję się tradycyjnymi, czasem własnoręcznie wykonanymi narzędziami, takimi jak: rylce, dłuta, punce, kamienne osełki, zestawy kreślarskie wykonane samodzielnie pod prace grawerskie, drewniane klocki zalewane smołą repuserską, , etc.

Stół grawerski
Misa repuserska
Misa repuserska zalana smołą własnej produkcji, gotowa do pracy

Czasami na potrzeby specyficznego grawerunku, wykonuję kolejne narzędzia do konkretnej pracy. To pozwala osiągnąć unikalne ryty, charakterystyczne wyłącznie dla mnie.

 Techniki

Grawerunek jest moją podstawową techniką.

monogramy grawerowane wmosiądzu
Klasyczne monogramy, mosiądz

 

Drzewo na tle skały wygrawerowane w srebrze
Srebro pr. 925, plakieta ,,Arbor super petram”

 

Repousse jest techniką uzupełniającą, której efekty w połączeniu z grawerowaniem trudno przecenić. W zakresie umiejętności grawerskich równie niezbędna jak kaligrafia.

Repusowana lilijka harcerska

Miedzioryt w moim wykonaniu jest żartobliwie przez niektórych nazywany mnichorytem.

Grafika Bajki Robotów z rylcami w tle
Miedzioryt inspirowany grafiką Daniela Moroza do ,,Bajek Robotów” Stanisława Lema
Miedzioryt, secesja, kobieta A. Mucha
Miedzioryt na podstawie A. Muchy

 Kaligrafia jest jedną z umiejętności, którym poświęcam czas jest kaligrafia. Jej  podobieństwo do grawerstwa jest dla mnie oczywiste poprzez prostotę narzędzi. Stalówki, atramenty, czerpany papier, to proste i tanie narzędzia, które wymagają wprawnej dłoni. Każdy ruch jest pierwszym i ostatnim, nie ma mowy o korekcie. To daje dużą satysfakcję, bo efekt widać od razu.

Copperplate (kursywa angielska) jedno z podstawowych pism grawerów
Gotyk – jedna z wielu odmian
Italika
Pismo rondowe

Aktualnie najbardziej cenię rzemiosło realizowane dawnymi narzędziami i technikami. Od czasu, kiedy za radą moich nauczycieli, skupiłem się na słuchaniu własnego ciała, dłoni, oddechu, moje prace nabrały osobowości. Dlatego też obecnie pracuję wyłącznie tak, jak pracowali grawerzy dawniej. Jestem przekonany, że to zajęcie jest moim powołaniem. Rzemiosło to praca, strona art jest już jak kontemplacja. Dlatego też poza ustawicznym podnoszeniem umiejętności grawerskich, systematycznie pobieram lekcje mistrzowskie z zakresu kaligrafii, liternictwa, tradycyjnego rysunku tuszem. Przygotowując projekt analizuję również sam topos w historii literatury i sztuki. Zestawiam więc razem sposób rozumienia, sposób przedstawienia i sposób w jaki wykonuję cięcie rylcem, czy dłutem. To daje absolutną gwarancję, że poza tym jak wykonuję grawerunki, godne uwagi pozostawać będzie również to, co jest grawerowane i w jaki sposób zostało przeze mnie na etapie projektu przedstawione. Zwracam na to szczególną uwagę, gdyż pokazuje to moje rozumienie i przeżywanie utrwalanego rylcem tematu.

Ręcznie wykonana z drewna orzechowego kula grawerska, na niej czerwony lak, rylec i grawerowany relief w postaci lwiej głowy
Podstawowe narzędzia, dzięki którym najprostsze prace stają się małymi dziełami sztuki